NIE. Jeden z obowiązków większości instytucji obowiązanych polega na konieczności przekazywania GIIF informacji m.in. o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15.000 euro. Obowiązek ten reguluje art. 72 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zwana dalej ustawą AML. Przy tym zgodnie z brzmieniem tej regulacji powinność ta ciąży na instytucjach obowiązanych z wyjątkiem tych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11, 13-15a i 18 ustawy AML. Oznacza to, że obowiązek raportowania nie ciąży m.in. na instytucjach obowiązanych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy AML. Nie dotyczy on zatem instytucji obowiązanych w postaci tzw. małych biur rachunkowych nieprowadzących ksiąg rachunkowych. Wskazany wyjątek nie dotyczy natomiast instytucji obowiązanych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy AML, tj. podmiotów prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W tym kontekście warto odwołać się do komunikatu Ministerstwa Finansów z dnia 10 sierpnia 2018 r. W nim MF wskazało, że co prawda instytucje obowiązane, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy AML, nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z katalogu podmiotów raportujących do GIIF informacje o tzw. "transakcjach ponadprogowych". Podkreśliło przy tym, że opierając się na wykładni celowościowej, należy przyjąć, że w sferze zainteresowania GIIF jest raportowanie informacji o wykonanym przez daną IO transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15.000 euro, a nie raportowanie informacji wynikających z wiedzy IO na temat wykonanego transferu środków pieniężnych przez inną IO. Zatem instytucje obowiązane, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy AML, które z założenia nie wykonują transferów środków pieniężnych, choć mogą mieć o nich wiedzę w związku z wykonywaniem usług na rzecz swoich klientów, nie są obarczone obowiązkiem raportowania do GIIF informacji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy AML.