1) ma pełną zdolność do czynności prawnych,
2) korzysta z pełni praw publicznych,
3) jest nieskazitelnego charakteru i swoim dotychczasowym postępowaniem daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu doradcy podatkowego,
4) posiada wyższe wykształcenie,
5) odbyła w Polsce 6-miesięczną praktykę zawodową,
6) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na doradcę podatkowego,
7) wystąpiła z wnioskiem o wpis na listę, nie później niż w okresie 3 lat od zdania egzaminu na doradcę podatkowego.
Na listę doradców podatkowych wpisuje się również osoby, które:
- spełniają warunki określone w pkt 1-4 oraz:
- są członkami Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego lub
- posiadają stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych lub nauk ekonomicznych w zakresie prawa finansowego lub finansów
albo
- mają kwalifikacje do wykonywania zawodu doradcy podatkowego uznane na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1646), jeżeli spełniają warunki określone w art. 6 ust. 3 ustawy o doradztwie podatkowym.
Dane, jakie powinien zawierać wniosek o wpis na listę doradców podatkowych, oraz dokumenty, jakie powinny być do niego dołączone, określa art. 7 ust. 3-5 ustawy o doradztwie podatkowym.
Wpis na listę doradców podatkowych następuje po złożeniu ślubowania wobec przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub osoby przez niego upoważnionej spośród członków KRDP. Z dniem dokonania wpisu na listę osoba wpisana nabywa prawo wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz używania tytułu "doradca podatkowy".
Za wpis na listę doradców podatkowych KRDP pobiera opłatę (art. 11 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym). Opłatę tę należy wnieść w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o wpisie na listę doradców podatkowych. Wynosi ona 1.100 zł.
Jak wynika z art. 47 ustawy o doradztwie podatkowym, z chwilą wpisu na listę doradca podatkowy ma obowiązek przynależności do Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Z tego tytułu musi opłacać składkę członkowską, która obecnie dla doradcy podatkowego wykonującego zawód wynosi 120 zł miesięcznie.
Doradca podatkowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (art. 44 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym). Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Kwota ta jest przeliczana kursem średnim ogłoszonym przez NBP po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta. Wynika to z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów wykonujących doradztwo podatkowe (Dz. U. z 2003 r. nr 211, poz. 2065).